Erä-Parrat

perjantai 18. toukokuuta 2018

Talvilomalla saaressa

Talviloma koitti vihdoin ja viimein!
Hieman jännitettiin että kerkiääkö jäät sulamaan merestä ennen loman alkua koska lomapaikkamme sijaitsi saaressa puolen tunnin ajomatkan päässä venepaikalta. Vuokrasimme mökin eräästä saaresta Porvoon edustalla.
Huh, tiukille se menikin, pari viikkoa ennen loman alkamista jäät sitten sulivat pois ja saatiin vene laskettua. Myöhässä kevät oli tänä vuonna!

Saimme viettää täällä ruhtinaalliset kaksi viikkoa ja pari päivää! Aivan mahtava paikka!
Välillä piti toki käydä maissa kaupassa mutta muuten päivät kuluivat mökillä merta fiilistellen tai saarissa seikkaillen.
Kävimme kahden viikon aikana Äggskärissä, Norra Sandössä, Pirttisaaressa, Norrkullalandetissa, Kaivokarilla ja Onaksessa.

Aamut oli ihana aloittaa nokipannukahveilla nuotiopaikalla ja vain kuunnella kuinka linnut liversivät, haahkat pulputtivat ja tuli rätisi.
Aivan mahtavat kelit vielä osui kohdalle niin täytyy sanoa että elämä oli pelkkää nautiskelua pari viikkoa!
Aurinko helli ja meri oli luvattomankin tyyni!

'

Ensin matkasimme Äggskäriin seikkailemaan, kahdella pikku saarella hieman kalasteltiin ja Mamma  miinaharavoi metallinpaljastimellaan, ei löytynyt hautautuneita tölkkejä edes eikä pullonkorkkeja, hienoa että oli näin siistissä kunnossa!

Seuraavaksi ajoimme tunnin matkan päähän Norra Sandöön, tarkoituksena päästä siikaa onkimaan hiekkarannalle, kunnes huomasimme että madot jäi mökin jääkaappiin! Voi prrr!

Metallinpaljastimella löytyi kaikenlaista hauskaa hietikoilta, omituisia sulaneita metalliklönttejä, grilliritilää, pullonkorkkeja ja klipsejä, mutta sitten myös tämmöinen kokonainen pallogrilli :D

Mikä keli!!!

Välillä piti pitää huilauspäivä mökillä ja nauttia ihan vaikka kuplivaa paljussa

Tai sitten herkutella hieman hampurilaisilla...

...tai muurikkaletuilla...

Ja aamulla pannukahvia sekä saaristolaisleipiä :)

Sauna lämpesi harvase ilta.

Ja sitten tutkittiin karttaa ja suunniteltiin seikkailuja.

Hämähäkkejä on mökin saaressa todella paljon, tässä hämis yrittää grillin lämpömittarilta pois mutta kun kupu oli niin kuuma että sen jalat meinas palaa, autettiin tikulla takaisin maahan se :D

Mitkä kelit!

Ainut mikä jäi kaivelemaan kahden viikon aikana oli ne kalat :D! Mato-ongella tuli rannasta jotain hitsin kivisimppua ym. räkäsinttejä, siialta myöhästyttiin, ja sitten meri lämpeni ja tyyntyi ihan pläkätyyneksi moneksi päiväksi ja roskaa alkoi kertyä pintaan niin paljon että taimenen vetäminen oli aivan mahdotonta. Vieheet oli roskassa saman tein.
Yhtenä päivänä päästiin lohta uistelemaan ulos, vieheet ui kymmenessä metrissä mutta kaiku näytti että kalaa oli 30-50 metrin syvyydessä. Eli tyhjää sieltäkin.

Aivan mieletöntä kun ei enää erota että missä horisontti menee kun on niin tyyntä!

Ja voitteko kuvitella että mikä mökin laiturin mato-ongesta tuli eräs ilta :D???

Kuulemma on Kilkki?

Eräs tuulinen päivä piipahdimme Pirttisaaressa

Tännehän pääsee yhteysalus Portölinellä myös Kalkkirannasta

Pirttisaaresta löytyy myös toisen maailmansodan aikaisia vanhoja bunkkereita ja tykkejä joita on kiva tutkailla. Ilmeisesti niitä ei saisi mennä katsomaan mutta jos vain vähäsen katsastaa niin ei se keltään pois ole...

Mökin ikkunasta ihailtiin hienoja auringonlaskuja...

... ja nousuja. Huoh.

Kalat olivat siis tätä tasoa... onneksi on kuivaruoka keksitty! Ei olisi tarttenut kalan varaan laskea...

Eräs päivä makkaraa grillailessamme mökin nuotiopaikalla saimme ihailla kahden uros merikotkan taistelevan naaraan suosiosta! Ja suoraan päämme yläpuolella!

Muita "bongattuja" lintuja:

Haahkat pitivät kyllä yötä myöten semmoista pulputusta että huhuh.

Ja sitten saimme parina tyynenä päivänä ihailla hylkeitä veneillessä. Useita päitä plopsahteli meren pinnasta ylös ja alas!

Parroista on tullut oikee velikulta-kaksikko. Tuntuu että tukeutuvat toisiinsa ihan eri tavalla kuin silloin kun Kalastaja-Parta oli vielä elossa.

Kalastaja-Parta lähti viimeiselle matkalleen kuukausi sitten. Nyt päästimme hänet vapaaksi laskemalla tuhkat mereen. Ja pidimme hänelle muistotilaisuuden. Näin pystymme merellä aina muistella häntä.

Norrkullalandetissa kapusimme näköala-torniin joka sijaitsee laituripaikalta noin puolen kilometrin päässä.

Toukka-Parta oli helteessä reissusta jo aivan puhki ja Pappa häntä kantoi takaisin veneelle

Norrkullalandetista matkasimme vielä Kaivokaria katsastamaan. Tämä oli Pirttisaaren lisäksi toinen ennestään tuntematon kohde.

Kaivokari oli aika "ryteikköisen" oloinen saari meille. Ei hirveän mielenkiintoinen.

Norra Sandössä käytiin toisenkin kerran, nyt oli ne madotkin onkia varten mukana mutta vesi oli jo lämmennyt niin että siian kalastus aika meni ohi jo.

Sataan vuoteen ei ole kuulemma Suomessa ollut tämmöiset hellekelit kuin nyt toukokuussa! Huhuh!

Pikku-Parrasta on tulossa isänsä tassun jälkien seuraaja, uusi kalastaja-parta :)

Parrat ovat nauttineet täysin rinnoin näistä kahdesta viikosta vapaalla jalalla! Ainut huoli on vain edelleenkin se että he eivät tahdo kakkeja osata tehdä ilman hihnassa lenkkeilyä joten välillä niitä on täytynyt mökin takana olevaan metsään pitänyt lähteä "lenkittää" :D

Vanhassa kunnon Onaksessakin tuli piipahdettua, siellä kun on pari hyvää uimarantaa Partojen pulikoida.

Söderkärin majakkaa kävimme myös lohen uistelun lomassa ihailemassa:

Täytyy sanoa että kaksi viikkoa kului kuin siivillä! Yli 500 kilometriä tuli veneelläkin päkytettyä! Kaikki kiva loppuu aina aikanaan ja taas kerran saimme mielettömän loman viettää. Kiitos M jos luet tätä, mökkinne on todella hieno ja hyvällä paikalla!