Erä-Parrat

tiistai 5. maaliskuuta 2019

Perinteinen talviretki Norrkullalandetiin!

Tasan vuosi sitten teimme jäitä pitkin viikonloppuretken mökkeilemään Norrkullalandetiin, se oli niin kiva reissu että päätimme tehdä tästä perinteen!
Hieman jäätilanne arvelutti tänä vuonna, edellisviikko kun oli pelkkää plussakeliä ja kevään tuntua, joten varasimme kuljetuksen saareen Pörtölineltä.
Pörtöline kuljettaa jää-aikaan ilmatyynyaluksella ja sen verran sula veneväylä lähti Kalkkirannasta että nähtiin itse aluskin operoimassa kuljetuksia ulommas saaristoon.

Mökin varasimme siis Seasongilta ja kuljetus saareen järjestyi Pörtölineltä. Ja niinkin nopsasti asiat lutviutui kuin nelisen päivää aikaisemmin :)! Mahtavaa palvelua!

Perjantaina sitten töiden jälkeen ajelimme Kalkkirantaan odottelemaan ilmatyynyaluksen ilmestymistä. Ajankuluksemme piipahdimme Kalkkirannan Kievarissa. Ps. siellä on aikast makoisat hampurilaiset!

Kolmisen kilometrin matka meni hujauksessa! Aika hauska kokemus!

Perillä meitä odotti tuttu Ahti-mökki valmiiksi lämpimänä!

Mökeissä on kaikki mukavuudet, hyvä keittiö, sauna, takka, telkkari, mukavat sängyt. Ei muutakuin nautiskelemaan!

Eivätkä maisematkaan hullummat ole!

Illalla kävimme tekemässä hieman "koeporauksia", ihan varmistaaksemme että paljon sitä jäätä nyt onkaan. Paljon sitä vielä oli, yli puoli kairaa.

Jäätikkö oli aikamoinen luistelukenttä, ilman nastakenkiä ei olisi tullut kulkemisesta mitään. "Joulupukki" toi meille tämmöiset Rapalan kumpparit nastoilla, ovatpa olleet tässä viime viikkoina todella tarpeelliset...
Kuva Hongkong-mainos: rapala-saapas

Vanhat Parrat olivat ihan into pinkeenä, pitkästä aikaa kun päästiin "seikkailemaan" taas :).

Aamulla aamupalan jälkeen aurinko paistoi taas niin kutsuvasti että pakkohan se oli lähteä kokeilemaan kala-onnea.

Kalaa ei harmillisesti näkynyt edes kaiussa koko päivänä...tää on niin tätä meidän kalastustuuria :D!

Hieman välipalaa rantagrillillä! Lidlin lihapiirakat ja Parroille pinaattilättyjä.

Eipä se kalan puuttuminen pahemmin harmittanut! Oli niin hieno auringonpaiste aamupäivästä, vaikka illemmalla alkoikin aikamoinen myrskytuuli. Kun persiinsä pilkkituolista nosti niin johan tuoli lähti jään päälle tanssimaan! Pari kertaa saikin aika matkan takaa tuolia hakea!

Ja kun tuulee niin silloin merikotkat lähtevät liiailemaan. Kaksi eri kotkaa nähtiin lauantaina.

Saimme olla ihan ylhäisessä yksinäisyydessä koko vkonlopun Seasongin mökkikylässä. Ah, mikä rauha!

Jäillä oli aika hiljaista, muutama pyöräilijä ja kävelijä nähtiin koko päivänä.

Tornissa ei tällä kertaa poikettu, viime kesänä tuli siellä käytyä viimeksi.

Illalla maistui taas sauna ja saunan välitauolla skumppa. Miten ihanaa päästä ottamaan tämmöinen viikonlopun mittainen irtiotto arjesta talven keskellä.

Sunnuntaina rauhaisan aamupalan jälkeen olikin sitten aika ruveta pakkaamaan tavaroita kasaan ja siivoamaan mökkiä.

Olimme päättäneet palata takaisin jäitä pitkin. Se on semmoinen tunnin verkkainen kävelymatka Kalkkirantaan takaisin.

Yöllä oli satanut lunta hieman jään päälle. Ei muita jälkiä näkynyt kuin luonnoneläinten ja meidän.

Hyvin jäätä oli vielä. Välillä varmistimme koeporauksilla asian. Uskalsi kulkea.

Väsyneet mutta onnelliset Parrat.

Kiitos Seasong! Palaamme taas asiaan viimeistään vuoden päästä :)