Erä-Parrat

keskiviikko 5. elokuuta 2015

Lapin reissu -15 matkapvät 22, 23, 24 ja 25. Hossassa

Päätimme olla piittaamatta säätiedottajan sade ja ukkos-ennusteista ja lähteä sittenkin vanhaan kunnon Hossaan telttailemaan.
Ajosiirtymähän Kuusamosta Hossaan oli lyhyt ja kerkesimmekin käydä hieman ostoksilla vielä ennen Kuusamosta lähtöä. Kuusamon Tärpistä haettiin hieman vahvistusta viehepakkiin Papalle, ja Mamma osti uudet vaelluskengät.

Hossassa menimme suoraan Luontotalolta vuokraamaan soutuveneen ja hakemaan kalastusluvat kolmeksi vuorokaudeksi. Piha oli autoja täynnä ja hetken jo pelkäsimme ettemme saisi venettä + koko Hossa olisi kelistä piittaamattomia ihmisiä pullollaan! Mutta onneksi huomasimme järvelle ajaessamme että kansoitus olikin vain luontotalolla.
Lastattiin vene rannassa ja vedettiin pressu sääsuojaksi kamoille:

Viime kesänä löydettiin täydellinen leiripaikka täältä järveltä. Ja siitä sen enempää koska haluamme sen salaisena pitää tästäkin etiäpäin :D!
Pappa lähti veneellä vetouistellen kamojen kanssa kohti leiripaikkaa, ja Mamma päätti Partojen kanssa tavoittaa sen maitse kävellen.
Lopulta päästyämme sinne aloimme pähkäillä teltan, laavun ja nuotion paikkaa:

Ja tämmöiseen järjestelyyn sitten päädyimme:

Pappa vuoli kirveellä pöydän kaikille kipoille ja kupeille:

Välillä hieman sataa ripsautti joten Parrat saivat sade-asut heti päälleen:

Lauantai-aamu alkoi sateisena, ja päätimme tehdä reissun jalkaisin takaisin autolle hakemaan muutamia unohtuneita tarvikkeita (kuten hammasharjat!) :D.
Auton luona rannassa hieman kalasteltiin, ja ainut mikä kiinni oli niin hauentumppi eräästä kaislikosta...
Takaisin tullessamme olimme aikast märkiä koska enempi ja vähempi oli satanut koko matkan. Onneksi kellään ei ollut kylmä koska liikuttiin se 9 kilsaa päivän aikana.
Leirillä alkoikin sitten illalla aurinko paistamaan ja päästiin kuivattelemaan kenkiä ja vaatteita.

Pikku-Parta kuivatteli melkein notskissa itseään välillä:

Keksittiin tehdä kertis-sadetakeista sadesuoja-kulma laavun nurkkaan :)

Sunnuntain sää oli vuorotellen sadetta ja aurinkoa. Välillä satoi ja tuuli oikein rankemmankin mukaan
jolloin piti mennä telttaan sadetta pitelemään. Onneksi yöt olivat lämpimiä (+6-10?) eikä kukaan palellut. Parrat eivät edes tarvinneet takkeja öisin enää ja hipsivät makuupusseistaankin välillä ulos vilvoittelemaan.
Kalaa ei tullut! Se harmitti. Onneksi evästä oli niin paljon että nälkää ei tarvinnut nähdä.

Lehden lukutuokio:

Otettiin ittellemme tuolit mukaan mutta näinhän siinä sitten kävi... :

Toukka-Parta mököttää teltassa kun sataa:

Pikku-Parta nökötti "keittiössä" aina kun ruoka-aika alkoi lähestymään:

Hyvää yötä :)

Lähtöaamuna purettiin leiri haikein mielin, kohta reissumme päättyisi. Jätettiin leiripaikka kuten se olikin, luonnontilaan.

Näkemisiin rakas Hossa, toivottavasti nähdään taas ensi vuonna...

Hossasta lähdimme ajamaan kotio kohti pikkuhiljaa. Sitä ennen yöpyisimme vielä Rantasalmella, hulppea kelohuvila siis vielä kutsuu...!