Erä-Parrat

tiistai 11. elokuuta 2015

Kesäloman päättäjäisveneily 6-8.8

Viimeisiä lomapäiviä vietiin joten emmehän me malttaneet olla Lapin reissun jälkeen kuin kaksi yötä kotona ja sitten piti päästä jo seikkailemaan lisää :).
Lähdettiin torstai-aamuna laiturista ajelemaan, ajatuksena etsiä yösija ensi yöksi ja huomenna ajaa avomerelle lohta vetämään.
Laiturissa tuli heti Porvoon kaupungin työntekijä-mies varoittamaan rannassa olevista käärmeistä. Onneksi ne olivat vain rantakäärmeitä eikä kyitä:

Aluksi tuli muutama pisara vettä kun lähdettiin ja ajoimmekin sadetta pitelemään vähäksi aikaa Emäsalon terassille. Siitä keli sitten lähtikin paranemaan.
Kävimme ensin katsastamassa Hakasalon retkeilypaikat josko sinne pääsisi, mutta täyttä oli ja suuntasimme Äggskäriin. No sielläkin oli liikaa porukkaa meijän makuun ja päätimmekin sitten etsiä Onaksen, siellä emme olleet vielä ikinä käyneet.
Matkalla löysimme pullopostia merestä :)

Kirje ei ollut kovin puhutteleva, toisella puolella luki Kakko lel. ja toisella wc. hehee...

Onneksi Onas oli tyhjillään! Jes! Perä kiinni poijuun ja keula kiville, ja rantautuminen oli valmista. Parrat piti nostaa liivit päällä keulan kautta rantaan.

Viritimme nuotion ja pystytimme teltan rantaan. Pappa laitteli kalastuskamppeet kuntoon huomista vetouistelua varten veneessä. Ja ilta-aurinko helli meitä :)

Aamulla bongasimme täältäkin muutes rantakäärmeen, paistatteli aamu-auringossa veneen edessä olevilla kivillä...

Sitten vetouistelemaan. Aluksi ei juurikaan ollut aaltoja mutta iltapvää myöten aallot kasvoivat n. metrisiksi. Kahdeksan tuntia meni aivan hujauksessa hienoja maisemia ihastellessa ja kalaa jännätessä. Valitettavasti taas kävi niin että vain yksi pieni silli kävi vieheisiin kiinni :D

Söderskärin majakka

Niin tämä ei siis kuulu niihin hienoihin maisemiin...
Vuosaari.

Illalla kävimme taas Emäsalon Gulfilla, söimme makkaraperunat (kesän ekat!) ja sitten lähdimme yöksi yhteen tuttuun saareen.

Tämmöinen oli nyt sitten meidän kesäloman päättäjäisreissu, ajotunteja veneellä 13 tuntia yhteensä, 168 kilometriä ja bensaa meni 62 litraa :).
Kalaa ei kauhiasti koko lomalla tullut, mutta sitäkin hienompia maisemia tuli ihasteltua. Yhteensä koko neljän viikon lomasta ei yövytty kotona kuin 3 yötä. Siinä oli ainaskin yksi liikaa :).