Erä-Parrat

sunnuntai 5. elokuuta 2018

Lapin Reissu-18 Kotimatka

Sunnuntaina vielä heräsimme näihin maisemiin. Huoh.
Aamupalalla kävimme testaamassa Ravintola Kilpiksen tarjontaa, 15 euroa maksoi aamupala per naama ja aika perus settiä. Iso miinus kun ei ollut munia tarjonnassa ollenkaan ja munakokkeli oli aivan mautonta.

Kyllä näissä maisemissa aamukahvi maistuu hyvältä.

Siitä sitten olikin aika pakata auto ja siivota mökki. Ja jättää hyvästit taas tältä erää rakkaalle Kilpisjärvelle.
Auton nokka suunnattiin kohti Rovaniemeä. Majoitus oli varattuna yhdeksi yöksi Arctic Light Hotellista. Hotelli valikoitui sijaintinsa ja ilmastoinnin takia.

Rovaniemelle kun päästiin niin lämpömittari oli kivunnut jo yli kolmeenkymmeneen asteeseen. Äh, tukalan kuuma! Parrat olivat aivan puhki tämmöisestä helteestä. Eikä me ihmisetkään voida yhtään sen paremmin.
Ja mikä "järkytys" olikaan tulla tämmöiseen ison kaupungin hulinaan niin monen rauhallisen viikon jälkeen. Ahdistusta pukkasi kun näki niin paljon ihmisiä, pyöräilijöitä, autoilijoita, meteliä ja mekkalaa.

Parrat tykkäsivät kovin huoneen pehmoisestä sängystä.

Tämä hotelli muisti koiria tosi kivasti. Oli kupit ja pedit ja naksujakin kaksi pussia.

Kemijoella oli kaahee rafiikki....voi yök.

Aamupala oli loistava! Riisipuuroakin! Lohi ja pekoni olivat todella hyviä!

Rovaniemen helteestä sitten suuntasimme kohti Kuusamoa. Varattuna oli perinteinen huoneisto Aurinkorinteestä kolmeksi yöksi. Olimme ajatelleet että pääsisimme kalaan Kuusamossa vielä mutta voi helle sentään...

Eihän me kalaan päästy kun kaikki joet ovat niin vähävetisiä, liian lämpimiä ja nähtiin kuollut kalakin killumassa. Voi kalaraukat.

Kuusamon koko reissu meni ihan vain helteistä selviimiseen. Ja koirien uittamiseen. Mammakin sai heitettyä talviturkin.

Ja sitten piti hieman läskiä liikuttaa. Ilman koiria. Vuoronperään Mamma ja Pappa kävivät tunnin lenkeillä. Mikäs se näissä maisemissa on lenkkeillessä. Kivasti on ylä- ja alamäkeä.

Poroja oli Kuusamossa paljon. Mökkien varjoissa ja terasseilla olivat hellettä paossa. Ai että Parrat olivatkin innoissaan joka kerta kun ulkoilemaan lähdettiin, minkä nurkan takaa taas poron löytää...

Torstaina lähdimme jatkamaan matkaa. Päätimme vielä majoittua kerran matkan varrella että ei tulisi liian rankkaa kotimatkaa. Jäimme Kuopioon siis yöksi, Kunnon Paikkaan.

Kunnon Paikka ei ollut mielestämme aivan niin kunnon paikka mitä nimestä voisi päätellä... Mutta kirjoitellaan siitä tarkemmin sitten loppu yhteenvedossa.

Illalla saapui sitten ukonilma. Joka ei raikastanut ilmaa yhtään. 32 astetta näytti autonmittari kun saavuimme Kuopioon. Voi yök.

Tilattiin ruuat Kunnon Paikan ravintolasta. Ceasarsalaatti ja pitsa puoliksi. Ei voi suositella....

Reissun viimeinen aamupala. Ihan ok.

Perjantaina saavuimme sitten takaisin kotio. Muutamaa tuntia vaille 5 viikkoa olimme reissussa. Eikä ikävä ollut kyllä yhtään takaisin...
Saas nähdä mitä meriseikkailuja sitten vielä syksyllä keksimme :), tällä hetkellä sinne sinilevään ei tee kyllä yhtään mieli.