Erä-Parrat

perjantai 29. heinäkuuta 2016

Lapin reissu-16 matkapvät 14-15 Kilpisjärveltä Inarin Nellimiin

Aamulla jätettiin hyvästit taas tältä erää maailman hienoimmalle kylälle eli Kilpisjärvelle ja päätettiin suunnata auton nokka kohti toista puolta Suomea. Olimme katsoneet reitin GoogleMapsista että Kittilän kohdilta Sirkasta pitäisi päästä suoraan Inariin.
Mutta ennen kuin matka kunnolla pääsi edes alkamaan niin päätimme käydä vihdoinkin katsomassa Järämän linnoituksen, joka sijaitsee tien varrella n. 95 km Kilpparilta etelään.
Ja olipahan kokemuksen arvoinen! "Pikainen piipahdus" muuttui puolentoita tunnin tutkailuksi juoksuhaudoissa ja museossa  :)
Tässä hieman kuvia sieltä:

Siitä sitten alkoi matkan teko toiselle puolelle Suomea! Olimme Kilpparilla jo varanneet huoneen Erähotelli Nellimistä eli Inarijärven eteläpuolella, Venäjän rajalla sijaitsevasti pikku paikasta.
Tie Sirkasta Inariin osottautui aikamoiseksi... sehän oli hitto vieköön pientä hiekkatietä suurimmalta osin! Jessus! Hetken jo epäilimme navigaattoreita ja käännyimme takaisinkin mutta ei muuta kuin sinne vain puskemaan :D! Kyllä se Inari sieltä sitten löytyi :D! Lemmenjoelta Inariin jo olikin tuttua maastoa, Lemmenjoella olemme käyneet muutaman kerran.
Ja mikä hassuinta, Kittilässä ennen hiekkapätkän aloitusta törmäsimme taas meidän naapureihin jotka myöskin olivat lappeilee, tällä kertaa Kittilässä. Ounasjoen kohdalla tuli tuttu auto vastaan ja heti kumpikin tajusivat että ketkä siinä matkasivat :D, terkkuja!
Inarissa käväisimme kaupoissa ja jatkoimme vielä tunnin matkan Nellimiin. Loputtomalta tuntuvan hiekkatien päässä tuli hieno hotellikompleksi vastaan! Täällä on tällä hetkellä niin paljon rakenteilla kaikenmoista että tänne on palattava uudestaan parin vuoden päästä katsomaan tätä valmiina. Tästä tulee nimittäin aivan upea paikka.

tahtooo tämmösen.... :)

Aamupala ylitti kaikki odotukset! Emme odottaneet näin pienen pitäjän aamupalalta kummoisiakaan, täällähän ei ole yhtään kauppaa tms. Postilaatikko on vain löydetty :D

Aamupalan jälkeen suunnattiin sitten katsomaan Nellimin "nähtävyyksiä" :).
Ja samalla bongattiin pari hyvää kalastuskohdetta.

Jospa nimetään tämä "salaiseksi kalastuspaikaksi". Ihan huikee pooli, 4 taimenta ja harjus kiinni tunnin aikana.... :)

Kalastaja-Parta pusikossa kyttäämässä kalaa...

Sitten käytiin katsomassa uittoränniä... jonka laavulla oli merkintä karhusta eiliseltä päivältä. Hui! johan adrenaliinit saatiin kattoon ja päät alkoivat pyöriä joka suuntaan!

Venäjän raja on siis aivan lähellä... ei uskalla kopteria ilmaan nostaa :D

Paatsjoella myöskin käytiin katselemassa. Iso joki! Mutta valitettavasti sillan toiselta puolelta alkaa Venäjän alue...

Illalla käytiin vielä syömässä hotellin hyvät ruuat ja suunniteltiin jo taas tulevaa reissua. Päätimme viettää vielä kolmannen yön täällä Nellimissä, panostaen huomenna kunnon kalastukseen (tarkoittaa että Parrat jäävät mökin vahdeiksi :) ).
Poronkäristystä ja Porohampurilaista :)

Että semmoisia itäisiä tunnelmia täältä erähotellilta :)